Er du bekymret for at det skjer radikalisering rundt deg.
Hvordan kan jeg forebygge
Forebyggingen av radikalisering og voldelig ekstremisme er mye av den samme som brukes for å forebygge skolefrafall, rus og kriminalitet. Det må arbeides aktivt og tverrfaglig for at ingen skal føle de lander på utsiden av samfunnet og forsøke å bidra til at unge utviklere og selvbilde og en identitet knyttet til fellesskapet og ikke til et marginalisert og/eller ekstremistisk miljø.
Tidlig innsats
Hvis tegn på søket mot radikale miljøer oppdages tidlig, har man fortsatt gode muligheter for å hindre videre radikalisering. Noen mulige bekymringstegn kan være intolerante for andres synspunkter, ensidig verdensbilde, endring av omgangskrets og at vedkommende virker opptatt av og etter søker ekstremistisk materiale. Det er viktig å huske at et bekymringstegn alene trenger ikke ha betydning, men at dersom summen blir stor kan det dannes grunnlag for bekymring. En slik tidlig innsats kan være å gå i dialog om verdensbilde, oppfatninger og nødvendige trekke personer ut av det sosiale miljøet som kan være en risiko for økt radikalisering.
Dialog/Håndtering
Dialog er en av de sentrale metodene for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme. Dialog på tverr av tro og livssyn og på tverr av politisk ståsted. Det offentlige og det frivillige er et viktig grep for å gi gode relasjoner, forståelse og respekt. God dialog kan sikre god forebygging, endringer og trygghet uten ekstremisme.
Beskyttelsesfaktorer
Beskyttelsesfaktorer er de som kan påvirke risikoen for fremtidig radikalisering. Eksempel på noen beskyttelsesfaktorer er en trygg, omsorgsfull oppvekst, følelse av tilhørighet og omgang med flere samfunnslag for å bygge forståelse osv.
Risikofaktorer
Risikofaktorer er i denne sammenhengen som kan bidra til radikalisering og underbygge muligheter for dette. Noen risikofaktorer er dysfunksjon i familien, manglende følelse av tilhørighet, utsatt for mobbing, manglende forståelse osv.
Inkluderende læringsmiljø
Et felles læringsmiljø kan være med og forebyggende radikalisering. Viktige elementer til vektlegge i skolen kan være respekt, anerkjennelse, tilhørighet, mestring og å gi elleve gode forbilder.
Kjernegruppe
Kjernegruppe er en fastatt gruppe med medlemmer fra helsesøster-tjenesten, skole, barnevern, politi og psykisk helse. Her kan man henvende seg ved bekymring for rus, kriminalitet og radikalisering og få raskt i gjeng tiltak.
Tiltakskjede ved bekymring
Hvis du er bekymret for noen, gjelder det først å identifisere bekymringstegn. Deretter kan diskuteres med en kollega, venn el Da avtaler det også kan videre hvordan saken skal håndteres.
Gå i dialog med vedkommende du er bekymret for. Hvis man fortsatt er bekymret etter en slik samtale kan saken diskuteres anonymt med SLT eller politi. Eventuell bekymringsmelding sender til barnevern og/eller politi. Mer alvorlige bekymringer kan og meldes videre til PST. Hvis flere instanser er bekymret, kan politiet følge opp med bekymringssamtale.
En helhetlig oppfølging av personer planlegges i og tverrfaglig samarbeid. Oppfølgingen kan integrere relasjonsbygging og mentorordning for å finne alternativt miljø, jobb, nye rutiner og nettverk og hjelpe til sosial deltakelse.
Venner
I en avradikaliseringsprosess vil det forsøkes å få vedkommende bort fra det radikale miljøet. Det å skape et nytt nettverk vil være blant utfordringer. Venner tilbyr en stabilitet og en følelse av å være med likesinnede. Dette kan dermed bli en veldig viktig faktor i prosessen.
Mentorordning
En mentorordning tilsier at en person på vei ut av et ekstremt miljø får en støttespiller som kan hjelpe med å skape den nye hverdagen uten ekstremisme. Mentorordningen kan også brukes for personer som står i fare for å bli en del av en radikaliseringsprosess som forebyggende tiltak.
Indikator hefte
Indikatorer for radikalisering, høyreekstremisme og ekstrem islamisme, klikk her og last ned..
Mal foredrag
Fennomenkunnskap / forebygge ekstremisme klikk her
Rollespill: Menneskerettigheter og ekstremisme (FN Sambandet)
I dette rollespillet lærer elevene om årsaker til radikalisering og voldelig ekstremisme. De vil samtidig lære å argumentere for og imot ulike tiltak som skal bekjempe voldelige ekstremisme, og se tiltakene i sammenheng med menneskerettigheter
Fra bekymring til håndtering;
Råd mot terrorhandlinger klikk her
Læringsressurser til bruk i ungdoms- og videregående skole
Heftet gir faktainformasjon om ulike former for radikalisering, hvorfor noen blir radikalisert, samt tegn på mulig radikalisering. Heftet er ment som en læringsressurs i klassen, og inkluderer også en gruppeoppgave
10 råd for å håndtere terror (av Atle Dyregrov)