Hvordan forebygge venstreradikalisering?

Et inkluderende nærmiljø hvor alle kan delta ut fra egne ressurser og interesser vil virke sosialt forebyggende mot utstøting, marginalisering, kriminalitet og andre følelser av utenforskap. Ved at medlemmene av nærmiljøet føler seg sett, hørt og møtt i hverdagen, er man med å ruste dem for ulike utfordringer i livet.

Er du bekymret for at det skjer radikalisering rundt deg.

Les mer her hva du bør gjøre.

 

Hvordan kan jeg  forebygge

Forebyggingen av radikalisering og voldelig ekstremisme er mye av den samme som brukt for å forebygge skolefrafall, rus og kriminalitet. Det må arbeide aktivt og tverrfaglig for at ingen skal føle at landene på utsiden av samfunnet og forsøker å bidra til at unge utviklere og selvbilde og en identitet knyttet til fellesskapet og ikke til et marginalisert og/eller ekstremistisk miljø.

 

Tidlig innsats

Hvis tegn på søket mot radikale miljøer oppdager tidlig, har vi fortsatt gode muligheter for å hindre videre radikalisering. Noen mulige bekymringstegn kan være intolerante for andres synspunkter, ensidig verdensbilde, endring av omgangskrets og at vedkommende fungerer opptatt av og søker etter ekstremistisk materiale. Det er viktig å huske at og bekymringstegn alene trenger ikke ha betydning, men at hvis summen blir stor kan det være grunnlag for bekymring. En slik tidlig innsats kan være å gå i dialog om verdensbilde, oppfatninger og nødvendige trekke personer ut av det sosiale miljøet som kan være en risiko for større radikalisering.

 

Dialog/håndtering

Dialog er en av de sentrale metodene for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme. Dialog på tverr av tro og livssyn og på tverr av politisk ståsted. Det offentlige og det frivillige er et viktig grep for å gi gode relasjoner, forståelse og respekt. God dialog kan sikre god forebygging, endringer og trygghet uten ekstremisme.

 

Beskyttelsesfaktorer

Beskyttelsesfaktorer er de som kan påvirke risikoen for fremtidig radikalisering. Eksempel på noen beskyttelsesfaktorer er en trygg og omsorgsfull oppvekst, følelse av tilhørighet og omgang med flere samfunnslag for å bygge forståelse med mer.

 

Risikofaktorer

Risikofaktorer er i denne sammenhengen som kan bidra til radikalisering og underbygge muligheter for dette. Noen risikofaktorer er dysfunksjon i familien, manglende følelse av tilhørighet, utsatt for mobbing, manglende forståelse osv.

 

Inkluderende læringsmiljø

Et felles læringsmiljø kan være med og forebyggende radikalisering. Viktige elementer til vektlegge i skolen kan være respekt, anerkjennelse, tilhørighet, mestring og å gi elleve gode forbilder.

 

Kjernegruppe

Kjernegruppe er en fastatt gruppe med medlemmer fra helsesøster-tjenesten, skole, barnevern, politi og psykisk helse. Her kan man henvende seg ved bekymring for rus, kriminalitet og radikalisering og få raskt i gjeng tiltak.

 

Tiltakskjede ved bekymring

Hvis du er bekymret for noen, gjelder det først å identifisere bekymringstegn. Deretter kan diskuteres med en kollega, venn eller liknende. Da avtaler det også hvordan saken skal håndteres videre.

Gå i dialog med vedkommende du er bekymret for. Hvis man fortsatt er bekymret etter en slik samtale kan saken diskuteres eller anonymt med SLT politi. Eventuell bekymringsmelding sender til barnevern og/eller politi. Mer alvorlige bekymringer kan og meldes videre til PST. Hvis flere instanser er bekymret, kan politiet følge opp med bekymringssamtale.

En helhetlig oppfølging av personer planlegges i og tverrfaglig samarbeid. Oppfølgingen kan integrere relasjonsbygging og mentorordning for å finne alternativt miljø, jobb, nye rutiner og nettverk og hjelpe til sosial deltakelse.

 

Venner

I en avradikaliseringsprosess vil det forsøkes å få vedkommende bort fra det radikale eller ekstreme miljøet. Det å skape et nytt nettverk vil være blant utfordringer. Venner tilbyr en stabilitet og en følelse av å være med likesinnede. Dette kan dermed bli en veldig viktig faktor i virksomheten.

 

 

Råd/veiledning/oppfølging

En radikalisert person vil normalt sett ikke kunne snu på egenhånd, derfor er det viktig med råd og veiledning fra erfarne personer. En av veiledningsmetodene kalles VOKS. Den involverer at man setter realistiske mål ( G oal) knyttet til personens virkelighet ( R eality), muligheter ( O pportunities) og vilje ( W ill) for å øke sjansen for å lykkes i endringsprosessen.

 

 

Mentorordning

En mentorordning tilsier at en person på vei ut av et ekstremt miljø får en støttespiller som kan hjelpe med å skape den nye hverdagen uten ekstremisme. Mentorordningen kan også brukes for personer som står i fare for å bli en del av en radikaliseringsprosess som forebyggende tiltak.

 

Hatkriminalitet vs kriminalitet

Hatkriminalitet er kriminelle handlinger motivert helt eller delvis av fordommer mot en persons faktiske eller oppfattede gruppe. «Gruppe» kan i denne sammenheng være rase, etnisitet, religiøs eller politisk tilhørighet, seksuell orientering, kjønnsuttrykk eller funksjonsevne. Trusler og skadeverk basert på gruppetilhørighet kan også regnes som hatkriminalitet.

Blant de mest kjente norske sakene om hatkriminalitet i nyere tid er drapet på Benjamin Hermansen i 2001 og bomben i regjeringskvartalet 22.07.2011.

Hatkriminelle handlinger har høyere straff enn andre kriminelle handlinger.

 

Mal foredrag

Fenomenkunnskap / forebygge ekstremisme klikk her

 

Rollespill: Menneskerettigheter og ekstremisme  (FN Sambandet)

I dette rollespillet lærer elevene om årsaker til radikalisering og voldelig ekstremisme. De vil samtidig lære å argumentere for og imot ulike tiltak som skal bekjempe voldelige ekstremisme, og se tiltakene i sammenheng med menneskerettigheter

 

Fra bekymring til håndtering; 

 

Råd mot terrorhandling klikk her

 

Læringsressurser til bruk i ungdoms- og videregående skole

Heftet gir faktainformasjon om ulike former for radikalisering, hvorfor noen blir radikalisert, samt tegn på mulig radikalisering. Heftet er ment som en læringsressurs i klassen, og inkluderer også en gruppeoppgave.

Last ned hefte..

 

10 råd for å håndtere terror (av Atle Dyregrov)

  1. Lev livet så normalt som mulig - ikke la frykten få snevre inn livet ditt
  2. Skyv bort bekymringer gjennom distraksjon - en god bok, en film, eller annet som låser tankene ved noe annet
  3. Tenk «sterk tanker» og gjenta disse for deg selv om du blir urolig: Det er ingen grunn til at dette skal skje her »,« Politiet er mer på vakt enn noen gang før »,« Jeg er trygg »,« Dette skal gå BH »
  4. Mosjon, rolig musikk og ulike avspenningsmetoder kan nyttes om uroen er stor. Vær gjerne sammen med noen som gjør deg rolig
  5. Aktiviteter gir dobbel gevinst - du opplever noe og tankene holder borte fra bekymringene
  6. Aksepter at liver vil alltid være noe usikkert - du kan ikke ha kontroll med alt
  7. Pass på hvor mye du leser eller ser på terrornyheter - nøyaktig deg med en oppdatert daglig
  8. La bekymringstanker samles i en daglig kort «bekymringstid» (10 min.). Om de ellers dukker opp; gjenta hver gang at «disse tankene skal jeg tenke på i bekymringstiden min»
  9. Overlat til politiet å passe på. Du blir anspent og urolig om du går 24-timers vakter
  10. Uroer du deg veldig sterkt, f.eks. fordi du har vært rammet av terror eller traumer tidligere, så søk hjelp om det å bli for ille.